Onze
ambassadeurs
vertellen de
verhalen

Dutch Cuisine wil een platform bieden aan alle koks in Nederland die onze visie uitdragen: bewuster, gezonder en met smaak koken vanuit onze Nederlandse identiteit. Dit alles op een creatieve, vrijdenkende, eigenzinnige, pragmatische wijze en werkend vanuit het principe less is more. Daarbij ziet Dutch Cuisine de Nederlandse chef-koks als belangrijke ambassadeurs. Zij kunnen het gedachtengoed uitdragen, de verhalen vertellen, receptuur verspreiden en de principes toepassen in gerechten en menu’s met het Dutch Cuisine label. En daarmee een belangrijk verschil maken. Dutch Cuisine noemt deze chef-koks daarom change-agents. Nederlandse chefs als Jonnie Boer, Niven Kunz, Albert Kooy, Bas Cloo, Jim de Jong, Jef Schuur en Leon Mazairac geven Dutch Cuisine een nieuw aanzien. Zij laten zien waar onze Nederlandse keuken rijk aan is. Ze zijn de vernieuwers van nu en de ontdekkers van de toekomst.

Dutch Cuisine is in oktober 2017 een actie gestart om restaurants te werven die minimaal één Dutch Cuisine gerecht op de kaart plaatsen en het gedachtegoed van Dutch Cuisine uitdragen. Kijk voor meer informatie op Doe mee met Dutch Cuisine

Dutch cuisine
op de kaart

Restaurant
Cateraar
Producent
Educatie
Cultuur

Kaart

Showcase

Restaurant Wannee

De filosofie van Restaurant Wannee is gebaseerd op Dutch Cuisine. Dit restaurant wordt geleid door SVH Meesterkok Albert Kooy, de grondlegger van de 5 principes die Dutch Cuisine als manifest gebruikt. Met deze principes creëert Wannee maandelijks een menu waarbij groenten van de koude grond komen en dieren als garnituur dienen. Een variërend menu met stuk voor stuk échte gerechten.

 

Restaurants

Dutch Cuisine wil zoveel mogelijk chefs en restaurants aan zich binden die minimaal één Dutch Cuisine gerecht op de kaart plaatsen. Dutch Cuisine organiseert, in samenwerking met koepel- en brancheorganisaties als Koninklijke Horeca Nederland en het Gastronomisch Gilde, diverse events voor professionals in de food sector: demo’s, workshops, lezingen, proeverijen en chef’s tables. Met gemeenten, provincies en bedrijven uit de voedingsindustrie wordt samengewerkt omdat zij het horeca-netwerk van restaurants en chef-koks goed in kaart hebben gebracht en regelmatig benaderen.

Vanaf oktober 2017 gaat Dutch Cuisine haar out-of-home kanalen verder verbreden in samenwerkingen met koepel- en branche organisaties, bedrijven, gemeenten en provinciën. Zo hebben de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Ede en Groningen – Dutch Cuisine partners van de Green Deal ‘Verduurzamen Voedselconsumptie – koploop-restaurants binnen hun stadsgrenzen, waarmee zij zich kunnen profileren via hun citymarketing. Deze koploop-restaurants en nieuw te werven Dutch Cuisine restaurants worden opgenomen in de Dutch Cuisine Culinaire Routes. Voor meer informatie ga naar Dutch Cuisine Culinaire Routes.

Flagship

BOLENIUS

Dutch Cuisine’s flagship-restaurant Bolenius, dat eind 2010 haar deuren heeft geopend, bevindt zich tussen de kantoortorens in het zakencentrum van Amsterdam en werd vorig jaar door We’re Smart World uitgeroepen tot ​éé​n van de 25 beste groenterestaurants ter wereld. Het restaurant heeft een 120m2 grote moestuin waar sterren-chef en Dutch Cuisine ambassadeur Luc Kusters een deel van zijn dagverse groenten en kruiden oogst. Er is gekozen voor een moderne en gezonde keuken met veel groenten en gebruik van seizoensgebonden en lokale ingrediënten. Daarbij wordt met moderne technieken gekookt, waarbij veel nadruk ligt op groenten en seizoensgebonden producten. Luc Kusters: ‘We geven groenten een even groot podium als vis en vlees en maken het verschil met specifieke bereidingen en technieken. Inspiratie wordt uit de hele wereld gehaald en dit vertalen we naar een minimalistische Nederlandse keuken.’. Bolenius laat zien dat gezond en smaakvol goed samen gaan en dat de (oud)Hollandse smaken verrassend hedendaags zijn.  
www.bolenius-restaurant.nl

Showcase

Albron

In de campagne ‘Holland op zijn lekkerst’ die Albron in samenwerking met Dutch Cuisine heeft ontwik­keld, stonden het afgelopen jaar ieder seizoen nieuwe Dutch Cuisine gerechten op het menu in ruim 400 bedrijfsrestaurants van Albron. Voor 2018 heeft Albron aangekondigd om in samenwerking met Dutch Cuisine haar gehele assortiment te voorzien van Dutch Cuisine gerechten.

 

Bedrijfs- en keten- restaurants

De grote Nederlandse bedrijfs- en ketenrestaurants zoals Albron, Sodexo, WeCanteen, de Bijenkorf, La Place en Van der Valk voeden dagelijks meer dan 1 miljoen consumenten en maken hiermee een enorme impact op mens, dier en milieu. Voor de verduurzaming van de voedselconsumptie is het daarom erg belangrijk dat Dutch Cuisine met keten- en bedrijfsrestaurants samenwerkt. De aanbod- en vraagkant kan op deze manier positief beïnvloed en veranderd worden.

Zo heeft Green Deal partner Albron voor 2018 aangekondigd om in samenwerking met Dutch Cuisine haar gehele assortiment te voorzien van Dutch Cuisine gerechten. Ook binnen de Green Deal ‘Verduurzaming voedselconsumptie’ zal Dutch Cuisine nieuwe ketenrestaurants aan gaan sluiten met Green Deal partner Variatie in de keuken. De showcase bij Van der Valk – onderzoeksproject over meer groente en minder vlees – van ‘Variatie in de Keuken zal verder worden doorgezet naar andere out-of-home kanalen en ook op deze locaties zal Dutch Cuisine gerechten op het menu gaan plaatsen. Denk hierbij aan mainstream locaties met een groot bereik zoals HMS, NS en Van der Valk.

Projecten

Inspiratiesessie Dutch Cuisine op het menu
Dutch Cuisine laat zien dat de Nederlandse keuken creatief is, gevarieerd en seizoensgebonden. En dat deze helemaal past in het huidige tijdsbeeld waarin bewustwording en duurzame voeding een grote rol spelen.
Om deze boodschap onder een groot publiek uit te dragen heeft Dutch Cuisine de hulp nodig van restaurants en chef-koks. Zij kunnen als geen ander de rol vervullen van trotse vrienden en ambassadeurs van de Nederlandse keuken en laten zien: ‘wij omarmen deze unieke eetcultuur en kiezen voor duurzame voeding.’ Daarom wil Dutch Cuisine samenwerken met zoveel mogelijk restaurants en chef-koks die minimaal één Dutch Cuisine gerecht op de kaart willen zetten.
In dit kader verzorgde Dutch Cuisine ambassadeur Bas Cloo i.s.m. gemeente Den Haag in het najaar van 2017 een Dutch Cuisine inspiratiesessie op de Horeca Academie in Den Haag. Doelgroep waren Haagse chefs die hun menu kaart willen verduurzamen door een of meerdere Dutch Cuisine menu’s op hun kaart te plaatsen.
Hoofddoel: eind 2018 hebben minimaal 1.000 restaurants permanent minimaal één Dutch Cuisine menu op hun kaart staan. Om dit doel te bereiken start Dutch Cuisine dit najaar een wervingscampagne onder de Nederlandse horeca, catering en zorginstellingen. Kijk voor meer informatie op Doe mee.

Nieuwe eiwitten op de kaart
Op 18 maart 2016 gaf wethouder Choho van gemeente Amsterdam het startsein voor het project ‘Nieuwe eiwitten op de menukaart’. Twee maanden lang serveerden vijf horeca locaties in Amsterdam eiwitten die duurzamer en diervriendelijker zijn dan de traditionele eiwitten: de Noord-Amerikaanse rivierkreeft, Hollands leghaantje, zeewier en algen, peulvruchten en boekweit. Doel is het onder de aandacht brengen van alternatieven voor de traditionele en veel voorkomende vis, en vleesgerechten. Er is gemonitord op gastreacties, productverkrijgbaarheid en culinaire mogelijkheden. Via deze weg is veel waardevolle info verkregen die Dutch Cuisine bij een vervolg binnen de Green Deal helpt bij met name matchmaking in de juiste denk- en doe richting. De pilot werd ondersteund door het ministerie van Infrastructuur & Milieu, gemeente Amsterdam, Natuur & Milieu, Albron, Mattmo en CREM. Kijk voor meer informatie over nieuwe eiwitten naar de volgende video.

Green Deal Verduurzaming van voedselconsumptie
De Green Deal Verduurzaming van voedselconsumptie, die loopt van november 2015 t/m november 2018 is gericht op het gemakkelijker en aantrekkelijk maken voor de consument om gezonder en duurzamer te eten. Initiatiefnemer Dutch Cuisine werkt daarin samen met nationale en gemeentelijke overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Een Green Deal biedt bedrijven, burgers en organisaties een laagdrempelige mogelijkheid om samen met de overheid te werken aan groene groei. Daar waar de initiatieven tegen belemmeringen aanlopen, kan het kabinet deze wegnemen of oplossen. Hiermee kan het Rijk de initiatieven faciliteren en versnellen. De deelnemers die naast Dutch Cuisine binnen deze Green Deal opereren zijn Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Ministerie van Economische Zaken, Stichting Natuur & Milieu, Sligro, Albron, gemeente Amsterdam, gemeente Rotterdam, gemeente Groningen, gemeente Ede, Rabobank, Mattmo Creative, Wageningen University, Koppert Cress en GroentenFruit Huis.