Founding Fathers

Bas Cloo

 Eigenaar, Cloo & Leyn, Doorn

Hans Everse

President Gastronomisch Gilde, eigenaar Zilt-E Ziltzaam Lekker en Oosterschelder B.V.

Albert Kooy

SVH Meesterkok en executive chef Stenden University Hotel, Leeuwarden

Niven Kunz

Patron-cuisinier restaurant Triptyque, Wateringen

Luc Kusters

SVH Meesterkok en patron-cuisinier restaurant Bolenius, Amsterdam

Monique Mulder

Cultuurmaker en directeur, Mattmo Creative, Amsterdam

Jeroen van Oijen

Mede-oprichter Gastronomixs en Culiversum, Waalwijk

Ferdie Olde Bijvank

Voorzitter Dutch Cuisine en eigenaar FOB Services, Ede

Marjan Pijnenburg

Communicatie- en merkstrateeg, Mattmo Creative, Amsterdam

Theo van Rensch

 SVH Meesterkok en docent Sterklas en Gastronomie, ROC Amsterdam

Theor Verplancke

Culinary spin-doctor, Umami Management, Leiden

Berend te Voortwis

Mede-eigenaar Lindenhoff, Baambrugge

 

Waarom Dutch Cuisine?

Omdat we duurzaam, lekker en gezond eten gemakkelijker en aantrekkelijker willen maken, omdat onze rijke Nederlandse eetcultuur een herwaardering verdient, omdat Dutch Cuisine als verbindende schakel de verduurzaming van de voedselconsumptie kan versnellen en last but not least omdat het goed is voor onze economie én voor de planeet. Hierover hebben we een manifest geschreven met een aantal topchefs en andere professionals uit de foodsector die de Nederlandse eetcultuur op de kaart willen zetten.

Een nieuwe kijk

Dutch Cuisine geeft een nieuwe kijk op onze eetcultuur, waardoor nieuwe economische waarden ontstaan. Want onze Nederlandse cultuur en creativiteit zijn serious business. Denk aan Dutch Design, Dutch Architecture en Dutch Fashion, dat zijn inmiddels klinkende begrippen, wereldwijd. De overheid en organisaties uit alle sectoren die met onze voeding te maken hebben, hebben hun krachten gebundeld om dit doel te bereiken. Dutch Cuisine is een beweging met veel potentie en kan het huidige imago van onze Nederlandse eetcultuur ombuigen. Van een alledaagse keuken naar een creatieve, duurzame en innovatieve keuken met een unieke signatuur waar iedereen trots op is: de chefkok met zijn gerechten, de producent met zijn producten, de stad met zijn horeca en de BV Nederland met haar Holland branding. Onder de vlag van Dutch Cuisine kunnen we ons nationaal en internationaal profileren en promoten. Dutch Cuisine is het antwoord op een duidelijke, internationale behoefte aan een overkoepelend lifestyle label voor iedereen die in Nederland bijdraagt aan onze eetcultuur.

De 5 principes

Dutch Cuisine hanteert vijf principes die gestoeld zijn op de Nederlandse culinaire identiteit. Principes die duurzaam zijn voor mens, dier en milieu en leidend zijn voor ons dagelijks handelen. Deze 5 principes van Dutch Cuisine zijn gebaseerd op het gedachtegoed van SVH Meesterkok Albert Kooy en vastgelegd in een manifest.

 
1

Cultuur

Het gerecht vertelt waar en in welk seizoen we ons bevinden
Dutch Cuisine wil de Nederlandse eetcultuur bevorderen. Onze eetcultuur kenmerkt zich door een grote variëteit aan streekproducten en seizoensgerechten. Daar zijn we redelijk uniek in. In de basis bepaalt de natuur ons menu. Het gerecht op ons bord moet vertellen waar in Nederland en in welk seizoen we ons bevinden.

Ons streven
80% seizoensproducten; waar mogelijk van Nederlandse bodem, en 20% buiten het seizoen.

2

Gezond

Goed voor ons en onze aarde
We koken en eten gezond en gevarieerd. We gebruiken meer plantaardige producten en minder vlees en vis. Een gezond eetpatroon geeft een goed gevoel; goed voor lichaam, geest én de aarde!

Ons streven
80% plantaardige producten en 20% vlees/vis.

 
3

Natuur

Eerlijk en veelzijdig eten van wat de natuur ons biedt
De biodiversiteit van de natuur geeft aan wat er voorhanden is. Eerlijk en veelzijdig eten van wat het land en de zee ons in de seizoenen aan natuurlijke producten biedt, zonder kunstmatige toevoegingen. We zijn creatief om een geheel product toe te passen en niet alleen de meest voor de hand liggende delen. Van kop tot staart, zonder verspilling.

Ons streven
Gebruik van wat de natuur ons biedt, geen gebruik van kunstmatige
toevoegingen, werken van kop tot staart en no waste.

4

Kwaliteit

We kopen, koken en eten bewust
We herkennen kwaliteit en smaak! We kopen, koken en eten bewust. We hebben respect voor het ingrediënt, de herkomst, de producent en de mensen die er op deze wijze mee omgaan. We kopen daarom niet alleen op prijs, maar letten ook op kwaliteit. We investeren in gezonde producten, gezond eten en de kennis daarover.

Ons streven
Het gebruik van eerlijke kwaliteitsproducten; waar mogelijk biologisch, fairtrade, diervriendelijk, puur, vers en regionaal of lokaal geproduceerd.

 
5

Waarde

We werken aan resultaten voor morgen
We creëren waarde als resultaat van de vorige vier principes, met alleen maar winst: we eten en leven gezonder, we laten de aarde beter achter, we verspillen minder, we gunnen de producent een eerlijke prijs en we zorgen voor meer dierenwelzijn.

Ons streven
Gebruik van wat de natuur ons biedt, geen gebruik van kunstmatige toevoegingen, werken van kop tot staart en no waste.




Cultuur

Dutch Cuisine, een deel van ons DNA

Onze continue stroom van innovaties en verbazingwekkende creativiteit zie je terug in onze producten en op de borden van Dutch Cuisine chefs: daar komt alles bij elkaar. Het gerecht geeft niet alleen de Nederlandse seizoenen en regio’s weer, maar ook het innovatieve vermogen en de creativiteit van onze keuken. Het allemaal samen op het bord brengen omvat het hele ‘van grond tot mond’ proces; de gehele voedselketen. Dit alles bepaalt onze Nederlandse eetcultuur.

We kunnen allemaal investeren in technologie, maar laten we ook investeren in de creativiteit van onze Dutch Cuisine chef-koks en hun inspiraties op het bord, het creëren van bewustzijn bij de consument en het mogelijk maken dat mensen dit ook zelf doen. Maak het publiek deelgenoot. Het draait allemaal om TO SEE, TO DO, TO TASTE. Als onze cultuur een weerspiegeling is van onze identiteit, toont dit ook ons innovatieve en creatieve vermogen. Het is onderdeel van ons karakter – het is ‘typical Dutch’, met een twist.

Het is de rode draad die je ook terugziet bij iconen als Dutch Design, Dutch Fashion en Dutch Architecture.

Ambassadeurs

De chef-koks van Dutch Cuisine zijn gepassioneerde ambassadeurs van de pure Hollandse smaak. Zij inspireren ons om aan de slag te gaan met prachtige Nederlandse seizoensproducten. Dutch Cuisine-ambassadeurs (waaronder chef-koks, producenten, cultuurmakers en innovators), sponsors, samenwerkingspartners en vrienden ondersteunen ons in het verwezenlijken van onze doelen.

Alle Ambassadeurs

Samenwerkingen

De Nederlandse eetcultuur stevig en duurzaam op de kaart zetten is iets dat je niet alleen kunt. Daarvoor zijn samenwerkingen nodig. Met koks en restaurants bijvoorbeeld. Maar ook met andere mensen en organisaties die invloed hebben op ons voedingspatroon; van producent tot groothandel en van beleidsmaker tot consument. Deze verscheidenheid is terug te zien in de samenstelling van het bestuur en onder de ambassadeurs van Dutch Cuisine, maar ook in partnerschappen als Green Deal, TKI Gezonde Schoollunch en Green Protein Alliance. Alleen door de krachten te bundelen en samenwerkingsverbanden aan te gaan binnen alle schakels van de voedselketen, kunnen we onze voedselconsumptie écht verduurzamen.

Meer Samenwerkingen

Organisatie

Dutch Cuisine is een stichting met een bestuur dat het beleid bepaalt en de uitvoering aanstuurt. We werken met een Raad van Advies die het bestuur adviseert en helpt om onze doelen te realiseren. De uitvoering vindt plaats door een managementteam en een secretariaatsbureau. Programmamanagers zorgen in samenwerking met gespecialiseerde partijen voor de ontwikkeling en executie van de projecten. Meer informatie over de beloningsregeling van Dutch Cuisine vind je hier.

Meer over de organisatie