Het Scheepvaartmuseum
Kattenburgerplein 1
1001 MK Amsterdam

mhuijser@hetscheepvaartmuseum.nl
www.hetscheepvaartmuseum.nl

Michael Huijser

Algemeen directeur
Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum
Kattenburgerplein 1
1001 MK Amsterdam

mhuijser@hetscheepvaartmuseum.nl
www.hetscheepvaartmuseum.nl



Wie is Michael Huijser?
Ik ben cultureel entrepreneur. Ik geloof dat cultuur mensen verbindt door het vertellen van verbindende verhalen.  Voordat ik directeur van Het Scheepvaartmuseum was, ben ik mede-oprichter van Art en Object Rotterdam en directeur van het Zuiderzeemuseum, Rembrandthuis en de Kunsthal Manarat al Saadiyat in Abu Dhabi geweest.

Waarom ben je ambassadeur geworden van Dutch Cuisine? Waarom doe je mee met Dutch Cuisine?
Het Scheepvaartmuseum is gevestigd in s’Lands Zeemagazijn. In de 17eeuw voeren – schepen met goederen van over de hele wereld van en naar het Oosterdok in Amsterdam. Op deze historische plek koken wij al geruime tijd volgens de principes van Dutch Cuisine en verenigen daarmee erfgoed en vernieuwing. Dit voelt heel natuurlijk aan en past volledig binnen de doelstellingen van het museum. Wij maken veel gebruik van ‘oud Hollandse’ producten zoals bijvoorbeeld vergeten groenten en spekbokking. Echter schromen wij er niet voor deze met een moderne twist te presenteren. Onze patissier maakt ook authentiek Hollandse lekkernijen, zoals gevulde koek, appeltaart en gevuld speculaas. Het ambassadeurschap is een extra bevestiging van onze filosofie die zo goed aansluit bij de principes van Dutch Cuisine.

Wat doe je hiervoor? Wat is je doel?
In Het Scheepvaartmuseum zijn ruim 300 evenementen per jaar, waarvan de Ministerraden tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap in 2016 wellicht het meest aansprekende was. Wij doen dat met een eigen keuken brigade onder leiding van chef-kok Ralph Dahlhaus, waardoor wij zelf bepalen wat wij serveren en welke kwaliteit wij kunnen garanderen. Ook in ons bezoekersrestaurant wordt volgens de principes van Dutch Cuisine gekookt door ons eigen keuken team. Zo bieden wel elke bezoeker een authentieke beleving op culinair gebied. Wij geven onszelf zo de mogelijkheid om de verhalen die door middel van onze collectie verteld worden, te vertalen in de culinaire concepten.  Het vervult ons dan ook met trots dat er ruim 350.000 bezoekers per jaar de kans krijgen om dit bij ons te ervaren.