Tijdens de Voedseltop van 26 januari 2017 in Den Haag heeft het bedrijfsleven met de overheid afgesproken de gezonde voedselkeuze makkelijker en aantrekkelijker te maken. Voor consumenten moet het mogelijk zijn om lekker en gezond te eten door een gezond aanbod in de schappen van de supermarkt, in de horeca, in zorginstellingen, onderweg, op het werk, op school en bij de sportclub. De consumptie van groenten en fruit maakt deel uit van deze afspraak.
De stip op de horizon is dat consumenten de dagelijkse aanbevolen 250 gram groenten en 2 porties fruit (200 gram) eten, conform de Schijf van Vijf. Naar aanleiding van deze afspraken is het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit ingesteld.
Het NAGF is een samenwerkingsverband tussen GroentenFruit Huis, CBL, Voedingscentrum en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Samen hebben wij één doel; bijdragen aan een gezonde en duurzame samenleving door de consumptie van groenten en fruit te verhogen.
Ga voor kleur is een initiatief van het NAGF. Denk je aan groenten en fruit dan zie je kleur. Ga voor Kleur benadrukt de veelkleurigheid van groenten en fruit. Zo geef je kleur aan je leven, je bord, je boterham, je toetje, je vergadering, enz. Kleuren stimuleren de eetlust en helpen gevarieerd en meer groenten en fruit te eten.
Wij willen dat heel Nederland meer groenten en fruit gaat eten. Voldoende groenten en fruit zijn onderdeel van een gezonde leefstijl. Dit vraagt om een verandering van ons dagelijks eetpatroon. Met Ga voor Kleur dagen wij Nederland uit om ook op andere momenten (bijv. bij de lunch) en op andere plekken (bijv. in de schoolkantine) groenten en fruit te eten.
Voor alle vragen over groenten en fruit kunnen stakeholders (diëtisten, huisartsen, leraren, enz.) en consumenten terecht bij Veggigedia.nl, de groente- en fruitdatabase. Veggipedia is een onafhankelijke online bron voor informatie over de herkomst, producteigenschappen, voedingswaarde, gebruik en bewaarmethoden van honderden groenten en fruitsoorten. Met gevarieerde recepten worden consumenten uitgedaagd om te experimenteren met smaken en de uitdaging aan te gaan om zoveel mogelijk kleuren op hun bord te combineren.