Future of Food Institute en Dutch Cuisine gaan samenwerken. Samen met Dutch Cuisine zal het instituut marktonderzoek en customer insights bieden om de transitie naar een duurzaam voedselsysteem te helpen versnellen.
Future of Food Institute is opgericht door Durk Bosma en Etienne Zervaas, twee senior executives uit de marketing research branche met een schat aan ervaring binnen de nationale en internationale food industry. Gedacht vanuit het verduurzamen van het voedselsysteem, was de observatie dat er veel pogingen, c.q. innovaties, stranden vanwege te lage acceptatie bij de consument, gericht op de verkeerde consument en/of met de verkeerde boodschap.
Etienne Zervaas, co-founder Future of Food Institute: ‘Onze missie is om de overgang naar een duurzamer voedselsysteem te helpen versnellen, met de consument als drijvende kracht. We testen food innovaties, constateren trends en onderzoeken welke merken relevant zijn en welke juist niet. Maar ook: hoe de consument staat in de huidige shift richting duurzaam eten? Staan ze open voor alternatieve eiwitbronnen? Wat is voor de consument de toegevoegde waarde van korte ketens? Het helpt food bedrijven met effectievere en efficiëntere marketing en productontwikkeling. Uiteindelijk is het de consument die bepaalt wat succesvol is. Daarmee helpen we de voedseltransitie versnellen, hetzelfde doel dat Dutch Cuisine ook beoogt.’
Zo publiceert Future of Food Institute jaarlijks het Future of Food Rapport. Dit rapport beschrijft hoe de Nederlandse consument denkt over, en zich gedraagt binnen, duurzame voeding, alsmede de ontwikkelingen op dit gebied. Daarnaast gaat per januari 2021 de online ‘Conscious Consumer Community’ live. Hiermee kan op een zeer laagdrempelige en interactieve manier (alsmede versneld en kosten efficiënt) met consumenten onderzoek gedaan worden en onderwerpen ter discussie gebracht worden. Uiteraard worden ad-hoc marketing onderzoek projecten per klant ontworpen.
Ook netwerken en samenwerken staat hoog in het vaandel. Hiervoor wordt interdisciplinair kennis gedeeld en de juiste kennismakingen geregeld. Zo wordt iedereen die een schakel vormt binnen het voedselsysteem vooruit geholpen: fabrikanten, politiek, kennisinstellingen, retailers, boeren, start-up’s, leveranciers, producenten en horeca.’