Vanwege corona zitten de meeste mensen ook in 2021 meer thuis dan ooit. Dit zorgt ervoor dat de verwachte food trends voor 2021 een hoog corona-proof karakter hebben. De Restaurant Krant wrijft over haar glazen bol en zetten een aantal food trends voor het nieuwe jaar op een rij.
1. Ontbijt
De meeste grote bedrijven hebben al aangegeven dat ze (het grootste deel van) hun personeel thuis laten werken tot de zomer van 2021. Ook daarna willen ze graag dat het personeel meer thuis gaat werken, vanwege kostenbesparingen, efficiëntie en een goede balans tussen werk en privé. Dit zorgt ervoor dat mensen thuis meer aandacht besteden aan het ontbijt. Het is echt waar, want we hebben tijdens de recente lockdowns gezien dat ontbijtgranen veel beter werden verkocht. Sta dus niet raar te kijken als je op Instagram binnenkort heel veel mooie plaatjes van thuisbereide, luxueuze ontbijtjes ziet.
2. Vakmanschap
Mensen worden vakkundiger in de keuken. Door het gebrek aan de mogelijkheid om de horeca te bezoeken, leven ze hun creativiteit uit in de eigen keuken. Je ziet dan ook veel meer gerechten die uren kosten om klaar te maken, maar in een mum van tijd verorberd worden. Nadat er een mooie Instagram-post aan is gewijd natuurlijk… Ook hier speelt mee dat mensen thuiswerken en daardoor tussendoor even in de potten en pannen kunenn roeren en geen reistijd meer hebben. De keuken wordt een speeltuin.
3. Fermenteren
We weten het. In 2020 (en daarvoor ook al) was fermentatie helemaal in, maar in 2021 zet deze trend door. Fermenteren is een proces waarbij schimmels, bacteriën en gisten worden gebruikt om een voedingsmiddel te maken. Denk aan zuurkool, bier en yoghurt.
4. Virtuele kookles
Van restaurant op de hoek tot sterrenchef… Er zijn veel professionele keukens die zich lenen om een virtuele masterclass te geven. Groepen vrienden kunnen via Zoom de les bijwonen en hun culinaire vaardigheden bijspijkeren. Dit kan nog wel een heel groot worden…
5. Bezorgservices
Het is een open deur, maar bezorging blijft groeien. De nieuwkomers op het vlak van bezorging (de ‘betere’ restaurants’) blijven dat doen en zelfs cocktails worden nu al bezorgd. Wie had dat een jaar geleden kunnen denken?
6. Milieubewuste verpakking
Al dat bezorgen levert wel veel verpakkingsmateriaal op. Dat is zonde en slecht voor het milieu. Om de impact op het milieu te beperken en op duurzamere wijze te ondernemen, zijn de meeste restaurants op zoek naar ecologisch verantwoorde verpakkingsmaterialen voor bezorging.
7. Kleinere creaties
Nog maar een jaar geleden kocht je een hele grote verjaardagstaart wanneer je jarig was. De taart werd gedeeld met vrienden en familie, er werd overheen gezongen (wat nu natuurlijk ‘not done’ is, behalve in kerken) en vele kleine handjes hadden het stuk dat jij in je mond stak al beroerd. Dat is voorbij. We zullen zien dat kleinere taartjes en gebakjes, de ‘individuele traktaties’, aan een opmars bezig zijn. Betekent dit dan ook de terugkeer van de cupcake?
8. Bartender thuis
Bij gebrek aan horeca leert de bevolking zichzelf de mooiste cocktails maken. Misschien gaan we thuis zelfs experimenteren met zelfgemaakte bitters en andere smaakmakers. Wees als horecaondernemer niet verbaasd als je veel exclusievere verzoekjes krijgt na de coronapandemie. Ook op dit front wordt het kennisniveau flink verhoogd!
9. Doe-het-zelf kits
We moeten noodgedwongen veel thuis doen met zijn allen, maar willen wel de allerbeste kwaliteit op het bord. De door restaurants geleverde doe-het-zelf kits bevatten ook producten die thuis nog afgemaakt moeten worden, zoals het bakken van een stukje vlees of het in de oven schuiven van een versbelegde pizza. Hiermee krijg je het beste van twee werelden: gemak én superieure horecakwaliteit!
10. Fastfood
Voor de een een gruwel, voor de ander de ultieme lekkernij. Fastfood zal blijven groeien. De herinnering aan een zorgenvrij bestaan wordt in voedsel gevangen en tegelijkertijd is fastfood stiekem best heel lekker. Betaalbaarheid en gemak spelen natuurlijk ook mee.
Lees hier het orginele artikel