Ondernemers bedenken verschillende manieren om hun producten en gerechten aan de man te brengen. Van to-go locaties tot drive-throughs, niets is te gek. Veel horecaondernemers kijken bovendien naar mogelijkheden in de retail. Dat is niet zo gek als je bedenkt dat de Nederlander gemiddeld twee á drie keer per week de supermarkt bezoekt. Verschillende ondernemers vertellen over hun horeca-to-retail ervaringen.
Boxen voor Albert Heijn
Sander Hendrix, eigenaar van MANNA & Blue hotels in Nijmegen, ontving een e-mail van het hoofdkantoor van de Albert Heijn. Op de vraag of hij MANNA’s 3-gangen diner voor een weekend vanuit het Albert Heijn filiaal aan de St. Jacobslaan wilde verkopen, kon hij geen nee zeggen. Hendrix: “Het was een succes. In één weekend verkochten we zo’n 125 boxen. In sommige boxen zat zelfs een fles bijpassende wijn uit ons eigen assortiment.”
Dat het bedrijf met zijn box in de koelschappen van de plaatselijke supermarkt lag, zorgde voor publiciteit. Hendrix: “We kregen veel positieve reacties van mensen die de box kochten. Zo’n actie zorgt er voor dat je onthouden wordt. Ik kan het elke horecaondernemer aanbevelen. Het betekent dat gasten jouw bedrijf niet vergeten en dat je straks alsnog in hun top drie staat als ze ergens wat willen eten.”
Grand Café in Jumbo
Jacquelina Dijkstra, eigenaresse van de Dikke van Dale in Leeuwarden, startte een samenwerking met de plaatselijke supermarkt, Jumbo Van Loonstraat. Dijkstra: “We verkopen onze huisgemaakte appeltaart, Liquor 43 cheesecake, pindakaas en verschillende olijfolies. We lieten een bedrijf in Dokkum een groot kartonnen display maken van de voorgevel van ons grand café. Dat staat nu midden in de winkel; een mini Dikke van Dale, maar dan in de supermarkt.”
Gerda Ruyter, eigenaresse van de Jumbo Van Loonstraat, heeft er alle vertrouwen in dat de verkoop succesvol zal zijn. Ruyter: “Het publiek mist de horeca. Door een product te kopen in onze supermarkt, kunnen ze hen steunen. Ze halen zo ook een stukje van hun favoriete zaak in huis.” Ook na de coronatijd wil Dijkstra de producten van de Dikke van Dale blijven verkopen. Dijkstra zegt: “Als het écht goed loopt, dan willen we de productie misschien uitbesteden. Maar we gaan het eerst drie maanden aankijken.”
Productlijn voor Jumbo
Nico Klaver, chef en eigenaar van restaurant ’t Kalkoentje in Rhenen, zat niet stil tijdens de coronacrisis. Hij ontwikkelde zijn eigen lijn gerechtjes voor in de supermarkt: Ami Culinaire. Nu liggen zijn gerechten in twaalf Jumbo’s. Boven de gerechten staat een scherm met daarop uitleg over Ami Culinaire en die uitleg wordt door Klaver zelf gegeven. Klaver: “Toen ik bestaande kant-en-klaarmaaltijden voor thuis proefde, viel me meteen iets op. De gerechten waren kleurloos, bevatten veel zout en waren niet lang houdbaar. Daarom besloot ik zelf gerechtjes voor de supermarkt te gaan ontwikkelen. Ik belde de Jumbo Macleane in Elst om te bespreken of zij voor deze kant-en-klaarmaaltijden open stonden. John Macleane, de eigenaar, was enthousiast. Dat was natuurlijk mooi, maar ik had nog geen product.”
Na overleg begon Klaver met koken bij cateraar Next Kitchen in Bemmel. Niet alleen, maar samen met Laurence Veulings, executive chef van Next Kitchen. Klaver: “De eerste garnaal die we pasteuriseerden stuiterde gewoon terug als je hem op de grond gooide. Dus we testten net zolang totdat er iets ontstond waarvan we dachten: dit zou het weleens kunnen zijn.”
Zo’n 1200 mensen testten de maaltijden. Alleen de gerechten die hoger scoorden dan een 9,3 kwamen in de winkel terecht. Klaver: “Er zijn negen maanden overheen gegaan voordat de maaltijden in de winkel lagen. Je moet aan strenge eisen voldoen. Er zijn veel regels rondom productie en voedselveiligheid. Zonder Macleane was het me niet gelukt. Hij was mijn vraagbaak en bleef tijdens die negen maanden in het product geloven.” Klaver raadt horecaondernemers aan om zich eerst goed te verdiepen voordat ze eenzelfde stap willen maken.
Huisgemaakte pizza’s bij Plus
Marc Dietvorst, eigenaar van Bij Marc in Ouddorp, ging een samenwerking aan met Plus Trommel in Hellevoetsluis. Hij richtte zich eerst op huisgemaakte pizza’s. Dietvorst: “Het winkelend publiek was enthousiast. Dat we de pizza’s in de supermarkt af kunnen bakken en dus warm mee kunnen geven aan de klanten, is van toegevoegde waarde. Het biedt extra gemak en het gevoel van service.” De samenwerking zorgde voor meer aandacht voor zowel het restaurant als de supermarkt.
Dietvorst: “Een samenwerking aangaan met een supermarkt, kan ik iedere horecaondernemer aanbevelen. Het zorgt voor extra naamsbekendheid. Inmiddels zijn mensen bekend met ons aanbod. Daarom zijn we druk bezig met het ontwikkelen van een nieuw assortiment voor de supermarkt.” Dietvorst denkt er zelfs over na om een speciaalzaak te openen met producten uit zijn restaurant. “Ik denk dat mensen ook na corona voor gemak blijven kiezen. Het is belangrijk om daar als restaurant op in te spelen met bijvoorbeeld koude take-away gerechten, die je thuis nog even kort opwarmt.”
Lees hier het orginele artikel