ZuidOostZorg eerste Dutch Cuisine zorginstelling

Geplaatst op

ZuidOostZorg is de eerste zorginstelling in Nederland die zich aansluit bij Dutch Cuisine. ZuidOostZorg is een innovatieve zorg- en kennisorganisatie die al enkele jaren geheel volgens de principes van Dutch Cuisine werkt. Belangrijk doel van de organisatie daarbij is dat cliënten iedere dag lekker, gezond en vers eten. Daarbij heeft ZuidOostZorg duurzaamheid hoog in het vaandel.

ZuidOostZorg bereid dagelijks 650 compleet verse maaltijden en 250 maaltijdboxen voor cliënten in haar centrale keuken. Jildou Smits, programmamanager Voeding, was voorheen chef-kok bij ZuidOostZorg en is nu verantwoordelijk voor de Business Unit Voeding. Hier vallen de centrale keuken, een achttal restaurants en een versmarkt onder. Op verschillende locaties van ZuidOostZorg zijn restaurants te vinden die werken volgens de principes van de Dutch Cuisine. Zo wordt bijvoorbeeld in Restaurant Bysûnder in Neibertilla (Drachten) iedere dag à la carte vers gekookt voor gasten uit de omgeving.

Jildou Smits, programmamanager Voeding:
We willen dat cliënten van een gewone, goede, gezonde en verse maaltijd kunnen genieten

“Sinds 2012 werken we volgens de visie van de Nieuwe Nederlandse Keuken vanuit het gedachtengoed van Albert Kooij, SVH Meesterkok en bestuurslid Dutch Cuisine. Albert heeft ons in 2012 een periode van 3 à 4 jaar begeleid in deze transitie. Sindsdien koken we niet meer uit pakjes, maar vers en met producten van diverse versleveranciers uit Friesland. Daarbij houden we natuurlijk rekening met de seizoenen en de regio waarin producten groeien. Vanuit ZuidOostZorg heb ik de stap genomen om ons nu ook aan te sluiten bij Dutch Cuisine. Een mooie vervolgstap voor hoe wij binnen onze organisatie denken en werken met voeding.”

Trotse en blije koks:
Eindelijk weer bezig met vak en niet meer met pakjes, zakjes en voorbereide maaltijden.
“We kunnen ons ei weer kwijt”!                     


“Natuurlijk was het ook voor onze koks best wennen om weer zelf bouillon te trekken met verse groenten en kruiden, aardappelpuree te maken van verse aardappelen, vis en vlees te bakken en ga zo maar door. Maar nu zijn ze gewend aan de nieuwe gestroomlijnde werkprocessen in deze manier van koken en trots en blij dat ze weer echt met het koksvak bezig zijn. Onze cliënten kunnen genieten van een goede gezonde en verse maaltijd.

Service naar wens van onze klanten.
“Het is belangrijk dat onze gasten goed en gezond eten. Gezonde voeding is een bijdrage aan hoe iemand zich voelt en in het leven staat”.

“We werken voor onze cliënten met vier concepten: op bepaalde locaties kunnen cliënten gezamenlijk hun maaltijd in het restaurant eten, of op hun eigen appartement. Gezamenlijk op de huiskamer van een afdeling is ook een mogelijkheid. Daarnaast is er de maaltijdbox voor afdelingen die zelf koken. Maar wel volgens de richtlijnen van de Nieuwe Nederlandse Keuken, De centrale keuken levert de box aan met panklare groenten, aardappelen en vlees. Bepaalde producten zoals een stooflapje of saus voor bij de pasta worden bereid aangeleverd.

Onze gasten/cliënten moesten in het begin best wennen aan de nieuwe kook- en eetstijl, met minder zout en suiker. En ze willen graag herkenbare ingrediënten, gerechten en maaltijden, die vooral uit aardappelen, groente en vlees/vis bestaan. Zij kunnen dagelijks kiezen uit twee soorten groenten en aardappelen. Onze gasten moeten het naar hun zin hebben, ook qua eten en wij vinden dat ze gezond moeten kunnen eten.”

Wij kiezen bewust voor een hogere voedingskostprijs. Een kwestie van visie.

Jildou: “Deze manier van koken is iets duurder dan koken uit pakjes en zakjes of voorbereide maaltijden die twee weken goed blijven, wat op zich al te denken geeft. Wij gunnen elke schakel in de voedselketen een eerlijke en redelijke prijs, iedereen moet er fatsoenlijk aan verdienen. Wij doen dat in regelmatig en goed overleg met onze versleveranciers, die alle in de regio Friesland zitten. Droge kruidenierswaren betrekken we van een groothandel. We zijn nog niet zover dat we in een echte korte keten werken, wat te maken heeft met leveringsgarantie en beschikbaarheid van producten. Daar werken we wel aan.
Concreet hanteren wij voor een maaltijd een gemiddelde integrale kostprijs, dus inclusief alle kosten ook van personeel, van € 7,50, waarvan € 3,50 aan inslag ingrediënten. Voor de maaltijdbox is de integrale kostprijs € 6,– met eveneens een inslag van € 3,50”.

Wij sturen niet alleen op kosten maar ook op lekker, gezond eten en daarmee ook op levensgeluk.

De Raad van Bestuur steunt de Dutch Cuisine aanpak geheel.
Jildou: “Voor 2012 kookten we totaal anders. Gelukkig is nu duurzaamheid, gezondheid en samenwerking met leveranciers uit de directe omgeving, die een fair price krijgen van groot belang. Het heeft ons enkele jaren gekost om efficiënt te werken, maar nu is het prima te doen. En waar we nog verbeteren kunnen gaan we daar mee aan de slag. Zo vind ik de voedselverspilling nog te hoog. Daar kan nog winst behaald worden.
Bij ZuidOostZorg zouden we graag zien dat ook andere zorginstellingen Dutch Cuisine omarmen en ermee aan de slag gaan. Wij willen graag een voorbeeld zijn en een actieve rol spelen door bijvoorbeeld deel te nemen in de Dutch Cuisine Community (in ontwikkeling) waar deelnemers van elkaar willen en kunnen leren en ook kennis delen.”

Jildou: “Ik heb eigenlijk maar één aanbeveling. Schakel over naar gezond koken en eten. Goede voeding draagt bij aan positieve gezondheid”.

Voor meer informatie:
Jildou Smits, ZuidOostZorg: j.smits@zuidoostzorg.nl, 06-10936716|
Ferdie Olde Bijvank, Dutch Cuisine, ferdie@dutch-cuisine.nl, 06-22396007