Gastvrij Leiderschap

Geplaatst op


Fotograaf: Renée van de Heide
Laura de la Mar presenteert nieuwe blauwdruk voor gastvrijheid

Pleidooi voor gastvrij leiderschap:
Begin in de bedrijfscultuur

DOETINCHEM – Op woensdag 13 september 2023 verschijnt het boek Gastvrij leiderschap van Laura de la Mar, dé gastvrijheidsexpert van Nederland en bestsellerauteur van Het geheim van gastvrijheid (2019). Laura presenteert haar nieuwe boek op 13 september bij de gastvrijheidsleiders van de toekomst, namelijk bij de opleiding Saxion Hotel Management in Apeldoorn.

In het boek Gastvrij leiderschap onthullen Laura én 24 van de meest gastvrije leiders van Nederland hun visie op gastvrij leiderschap en leer je hoe je een gastvrije bedrijfscultuur creëert waarin medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen. Waarom is gastvrij leiderschap zo belangrijk? Een gastvrije organisatie begint intern, bij de leiders die het goede voorbeeld geven. In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan medewerkers. Leiders, formeel en informeel, spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur.

Het 256 pagina’s dikke boek met harde kaft ziet het licht op woensdag 13 september 2023 op een toepasselijke plek: bij de opleiding Saxion Hotel Management, bij de gastvrijheidsleiders van de toekomst. ‘Dat is ook precies de reden dat we het boek symbolisch bij de opleiding Hotel Management presenteren’, zegt Laura de la Mar. ‘Veel organisaties zijn té veel gefocust op klanttevredenheid waardoor ze de interne klant, de medewerker, vergeten. In de horeca zie je nog veel traditionele, hiërarchische culturen die gastvrijheid opleggen. De nieuwe generatie medewerkers is daar niet meer voor te porren. Die tendens zie je ook in alle andere sectoren en bij alle generaties. Als bedrijven gastvrije medewerkers willen groeien in gastvrijheid en medewerkers willen aantrekken en behouden, moeten ze nu transformeren.’

Sweetspot
Laura: ‘Veel leiderschapsstijlen zijn gericht op klanttevredenheid, rendement van de organisatie, duurzaamheid of vooral juist vooral op het welzijn van de medewerker. Gastvrij leiderschap verbindt deze vier belangen tot de ‘sweetspot’, waarbij alles makkelijk en vanzelf gaat. Wanneer je de basis op orde hebt, als leider het gastvrije voorbeeld geeft en de juiste focus hebt, word je vanzelf succesvoller. Opvallend in mijn onderzoek is dat bedrijven met een gastvrije bedrijfscultuur veel minder last hebben van de krapte op de arbeidsmarkt.’

Begin intern
In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan medewerkers. Leiders, formeel en informeel, spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Maar over het algemeen zijn we er nog niet zo heel goed in: medewerkers geven hun leider gemiddeld een 6,7 voor gastvrijheid. Gastvrijheid begint intern, wanneer medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen en gestimuleerd worden om gastvrij te zijn. In Gastvrij leiderschap lees je hoe je die cultuur creëert waarin medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen.

Innerlijke gastvrijheid
Een opvallend inzicht is dat gastvrije mensen zorgen vaak goed voor hun omgeving, maar vaak minder oog voor zichzelf hebben. Ze zijn daarom meer burn-out gevoelig. Laura de la Mar pleit daarom voor meer aandacht voor innerlijke gastvrijheid: hoe gastvrij ben je voor jezelf? Werk je met passie, plezier en positieve energie? Ben je in staat om je grenzen gastvrij te bewaken en zelfzorg toe te passen? Daarom onderscheidt Laura in haar boek drie soorten gastvrijheid: innerlijke, interne en externe gastvrijheid.

Interviews met gastvrije leiders
Talloze leiders delen in het boek hun visie op gastvrijheid. ‘Gastvrijheid is een uitgebreid proces waar we continu aandacht voor hebben’, vertelt Thérèse Boer van toprestaurant de Librije over haar visie. Bas van der Veldt, directeur van softwarebedrijf AFAS: ‘Een baas die zijn medewerkers afblaft, kan verwachten dat ze dat overnemen naar klanten toe. Als ik als leidinggevende voortdurend het goede voorbeeld geef, nemen medewerkers dat automatisch over.’ Frans Goenee, inspiratiemanager bij de Efteling: ‘Wij streven ernaar om niet via de achterkant maar via de voorkant je gebouw binnen te gaan. Dan zie je wat de gast ziet, of dat een lampje kapot is, en kun je een vraag van een medewerker beantwoorden.’ Een groot deel van deze interviews zijn online te bekijken als video, als bonus bij het boek.

Over de auteur
Laura de la Mar is dé gastvrijheidsexpert van Nederland, bestsellerauteur van Het geheim van gastvrijheid (2019) en coauteur van Mood Maker (2013). Van haar vorige boek gingen er meer dan 5000 over de toonbank. Laura is spreker, trainer en directeur van Gastvrijheid in Bedrijf en oprichter van de Gastvrijheid in Bedrijf Community.

Bibliografische gegevens
Titel: Gastvrij leiderschap
Ondertitel: Blauwdruk voor excellente gastvrijheid binnen je bedrijf
ISBN: 978-90-833-45000
NUR: 801
Auteur: Laura de la Mar
Uitvoering: harde kaft, leeslint
Aantal pagina’s: 256
Formaat: 17 x 24 cm
Verschijningsdatum: 13 september 2023
Prijs: € 29,95