Horeca en cateraars uit heel Nederland kunnen zich aansluiten bij het Biodiversiteit op je Bord programma van Dutch Cuisine. In Noord-Holland en Utrecht voeren we echter zogenaamde ‘koplopertrajecten’ uit waarin deelnemende horeca specifiek in het zonnetje wordt gezet. Zo’n koplopertraject is nu ook gestart in Overijssel. De provincie maakt dat mogelijk.
In Overijssel werkt Dutch Cuisine samen met horecagroothandel Bidfood en boerenorganisatie Caring Farmers. Minimaal zeven ‘koploper’ horecabedrijven uit Zwolle en diverse ‘natuurinclusieve’ Overijsselse producenten doen mee. Tijdens een startbijeenkomst op 7 mei spraken we af dat we in het project de volgende stappen zullen zetten:
- We maken ‘biodiversiteitvriendelijke’ producten in het assortiment van Bidfood herkenbaar en bestelbaar. Daarbij identificeren en promoten we specifieke biodiversiteitvriendelijke Overijsselse flagship producten.
- Met iedere horecadeelnemer formuleren we een doelstelling voor het niveau waarop ze aan het programma willen deelnemen (Supporter, Partner, Ambassadeur) en we begeleiden hen om aan de bijbehorende voorwaarden te voldoen.
- We ontwikkelen een Biodiversiteit op je Bord communicatieplan voor Bidfood en trainen de buitendienstmedewerkers.
- We identificeren specifieke promotiemogelijkheden van koplopers, bijvoorbeeld met Zwolle City Marketing.
- We organiseren inspiratie-workshops voor chefs van de koplopers.
- We trainen bedienend personeel van de koplopers om het verhaal achter Biodiversiteit op je Bord aan gasten over te brengen (‘story telling’).
- We zetten de deelnemers via Dutch Cuisine, het programma en onze partners in het zonnetje, zowel landelijk als in Overijssel.
In de laatste fase van het project communiceren we de successen en leerpunten met andere Overijsselse stakeholders zodat we het initiatief verder kunnen opschalen.
Kijk ook op de site.