Zwitserse boeren zijn niet meer afhankelijk van grote supermarkten of bezoekers van het winkeltje op hun erf – de online voedingswinkel Farmy brengt hun aanbod direct bij Zwitserse consumenten thuis. Je kunt er terecht voor Zwitserse kazen. Voor handzeep met Alpenkruiden. Voor kiwi’s geteeld aan het Meer van Genève – en voor nog duizenden andere producten. De Zwitserse online supermarkt Farmy wil producten van regionale boeren net zo toegankelijk maken als de koopwaar van de winkel om de hoek. En dat gaat ze behoorlijk goed af: het bedrijf dat sinds 2014 bestaat, is momenteel de op twee na grootste online voedingswinkel in Zwitserland.
De oprichters van Farmy zijn Tobias Schubert en Roman Hartmann. Deze ict-ondernemers vonden elkaar in hun gedeelde droom: een digitaal verkoopkanaal opzetten, maar dan met een product van maatschappelijke waarde, iets wat écht voldoening zou geven. Beiden hebben goede herinneringen aan de oogsttijd bij hun grootouders op het platteland. Die van Schubert hadden een wijngaard; die van Hartmann woonden in de voormalige Sovjet-Unie, waar het heel gebruikelijk was om je voedsel zelf te verbouwen. Hartmann groeide later uit tot een fanatieke hobbykok die zijn producten het liefst direct van de (wijn)boer haalt. Dát gevoel wilde het duo naar de onlinewereld brengen. Ze kozen Zürich als basis voor hun bedrijf, omdat daar in Europa de grootste vraag was naar biologisch eten.
Lees het volledige artikel hier