Maar liefst 67% van de klanten kiest onopgemerkt voor een vegetarisch gerecht

Geplaatst op

Bron: de Volkskrant
Nudging helpt!
Met een kleine wijziging op de menukaart kiezen klanten vaker een vegetarisch gerecht, leert een proef in een Wagenings eetcafé H41. Onlangs was dit Wageningse eetcafé een maand lang het toneel van een experiment naar gedragsbeïnvloeding, ‘nudging’ in vakjargon.
1️⃣ Twee weken werd het hoofdgerecht van dat menu standaard gemaakt met vlees, maar stond er in kleine letters onder dat een vegetarische optie ook mogelijk was.
2️⃣ De andere twee weken was juist het vegetarische gerecht de standaard en was een optie met vlees ook mogelijk, volgens diezelfde kleine letters. En wat denk je?
1️⃣ Bij de 1ste optie waar VLEES STANDAARD was nam slechts 12% een vegetarisch gerecht.
2️⃣ En bij de 2de optie waar VEGETARISCH STANDAARD was nam maar liefst 67% een gerecht zonder vlees.
Tweederde is echt veel met 67%….De uitkomst van het experiment is in lijn met een reeks succesvolle ‘nudges’ in eerdere onderzoeken.  Zo lieten onderzoekers zien dat restaurantbezoekers vaker een vegetarisch gerecht kiezen als dat gepresenteerd wordt als de chef’s special. Een ander onderzoek liet zien dat, toen een vegetarische lunch als standaard werd gepresenteerd op een congres, die vaker werd gekozen dan een lunch met vlees. ‘Het is eenvoudig om mensen op een makkelijke manier, zonder betutteling of manipulatie, anders te laten eten’, zegt consumptiesocioloog Hans Dagevos van Wageningen University & Research.  ‘Nudging’ is een poging om het gedrag van mensen te beïnvloeden door ze een duwtje in een bepaalde richting te geven. Door bijvoorbeeld zakjes cashewnoten op ooghoogte te leggen bij de kassa in plaats van chocoladerepen, verandert de context waarin een supermarktklant keuzen moet maken. ‘De enige spelregels van nudging zijn dat alle opties hetzelfde blijven – alleen de volgorde of organisatie mag worden veranderd’, zegt Dagevos. En dat werkt, volgens Dagevos. Niet alleen bij het terugbrengen van vleesconsumptie, maar ook bij het aanmoedigen door gezondere keuzen in de supermarkt aan te moedigen. Toch wil de onderzoeker waken voor overdreven optimistische conclusies. ‘Nudging leidt tot een tijdelijke verandering in het gedrag, we weten alleen nog niets over het effect op de lange termijn.’ Bovendien, benadrukt Dagevos, is een ‘nudge’ maar een kleine stap. ‘We staan voor de gigantische uitdaging om ons dieet duurzamer en diervriendelijker te maken.